Τι είναι η Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή;

Τι είναι η Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή;

 Η Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή περιγράφει μια κατάσταση όπου τα τυπικά αναπτυσσόμενα παιδιά δυσκολεύονται να κατακτήσουν τα στάδια λόγου και ομιλίας, τα οποία αναμένονται για την χρονολογική τους ηλικία. Είναι μια από τις πιο συνήθεις μαθησιακές δυσκολίες, ωστόσο μένει αδιάγνωστη και συχνά παρερμηνεύεται ως κακή συμπεριφορά ή/και έλλειψη συγκέντρωσης.

 Για την διάγνωση της, οι ειδικοί επαγγελματίες χρειάζονται σωστή ενημέρωση και επιμόρφωση για να μπορούν να αντιληφθούν τις δυσκολίες των παιδιών. Σύμφωνα με έρευνες, η ΑΓΔ επηρεάζει περίπου 2 παιδιά σε κάθε σχολική τάξη (7% του πληθυσμού των τυπικά αναπτυσσόμενων παιδιών). Ακόμη, αρκετές έρευνες έδειξαν ισχυρή γενετική επίδραση στην ΑΓΔ. 

Τα παιδιά με ΑΓΔ αντιμετωπίζουν δυσκολίες στους πιο κάτω τομεις: 
  1. Στη φωνολογίας πχ παρουσιάζει καθυστέρηση στη κατάκτηση ορισμένων φωνημάτων ή ακόμη μπορούν να πουν την λέξη ιπποπόταμος ως «ιττοτοταμος» δηλαδή το παιδί να κάνει διάφορες φωνολογικές διεργασίες. 
  2. Στη μορφολογία π.χ χρησιμοποιούν λανθασμένες καταλήξεις « η μπάλα είναι του κορίτσι». 
  3. Δυσκολίες υπάρχουν και στον τομέα της ανάκλησης λέξεων δηλ., τα παιδιά ξέρουν ποια λέξη θέλουν να πουν όμως δεν μπορούν να την ανακαλέσουν, προσπαθώντας έτσι να περιγράψουν την λέξη πχ την λέξη μήλο, θα προσπαθήσουν να την περιγράψουν λέγοντας είναι στρογγυλό, το τρώμε και είναι κόκκινο. 
  4. Στη γραμματική, για παράδειγμα, σε δομές παθητικής φωνής, τα παιδιά μπορούν να που «εγώ χτενίζω» αντί για «εγώ χτενίζομαι». 
  5. Στη σύνταξη, συγκεκριμένα σε σύνθετες συντακτικά δομές όπως είναι οι αναφορικές προτάσεις πχ τα παιδιά μπορούν να πουν «το αγόρι που το φιλά η γιαγιά» αντί για «το αγόρι που φιλά η γιαγιά». 
  6. Στη βραχυπρόθεση μνήμη, δηλαδή τα παιδιά δυσκολεύονται να συγκρατήσουν καινούριες πληροφορίες ή λέξεις.  
Η ΑΓΔ φέρει κι άλλες πολλαπλές επιπτώσεις όπως είναι, οι μαθησιακές δυσκολίες, η σχολική αποτυχία, οι δυσκολίες κοινωνικής συνδιαλλαγής, η κοινωνική απομόνωση, τα προβλήματα συμπεριφοράς, οι συναισθηματικές δυσκολίες αλλά και οι δυσκολίες στην επαγγελματική αποκατάσταση κ.α 

Η έγκαιρη αξιολόγηση αλλά και παρέμβαση σε αυτά τα παιδιά από επαγγελματίες λογοθεραπευτές είναι απαραίτητη για την θετική εξέλιξη του παιδιού. 

Πως μπορείτε εσείς να βοηθήσετε τα παιδιά;

Πιο κάτω δίνονται μερικά tips:
  • Δώστε χρόνο στο παιδί να κατανοήσει αυτά που το λέτε και μιλήστε του πιο αργά!
  • Χρησιμοποιήστε απλές και μικρές προτάσεις, δίνοντας του λίγες πληροφορίες κάθε φορά.
  • Χρησιμοποιήστε οπτικά βοηθήματα, χειρονομίες ώστε να βοηθήσετε την κατανόηση του παιδιού. 
  • Κερδίστε τη προσοχή του παιδιού πριν μιλήσετε.
  • Δώστε του χρόνο να εκφραστεί, χωρίς να το συμπληρώνεται!
  • «Σπάστε» τις οδηγίες σε μικρά βήματα ώστε να μπορεί να ακολουθήσει. 

Μαρία Αθανάτου
Λογοπαθολόγος
Λογοθεραπευτικό Εργαστήρι Ανέλιξη


Πηγές: 
https://radld.org/about/dld/ 
https://www.driveryouthtrust.com/developmental-language-disorder-awareness-day-top-tips-for-identification-and-teachingdevelopmental-language-disorder-awareness-day-top-tips-for-identification-and-teaching/